Het valt niet te missen dat de nieuwe Europese AVG-wet op 25 mei 2018 van kracht is geworden, als vervanging van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) in Nederland. Toch is deze wet misschien voor velen nog wat onduidelijk. Veel marketeers vragen zich af: mag ik mijn klanten nog mailen? **Goed nieuws** voor hen: als je voor de AVG je klanten mocht mailen, mag je dat nu ook nog gewoon doen.
Het spamverbod & de bewijsplicht
De eerdere Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) bevatte al een spamverbod, waarbij je niet zonder voorafgaande toestemming een commercieel bericht mag verzenden, waarbij een uitzondering geldt voor bestaande klanten. Daarvoor geldt wel dat elke mail die je verstuurt een opt-out mogelijkheid moet bevatten. De nieuwe AVG wet bevat de zogeheten bewijsplicht en het absolute recht van verzet tegen direct marketing. Als je er eerder al voor gezorgd hebt dat je toestemming had om te mailen en je biedt in iedere mail een afmeldmogelijkheid, dan kun je dus je bestaande klanten gewoon blijven mailen zoals je eerder ook deed.
De juiste toestemming om te mailen
Maar wat houdt bestaande klanten dan precies in? Als ik een winactie heb gehouden en men heeft een e-mailadres ingevuld, mag ik ze dan ook beschouwen als bestaande klanten? Dat laatste is niet het geval, want je moet ze echt om specifieke toestemming gevraagd hebben om ze te mogen mailen over je producten of diensten. Je kunt ze natuurlijk altijd alsnog om toestemming vragen via een afzonderlijke mail, maar zorg dat je dat wel binnen een bepaalde periode doet om niet als spam te worden gezien. In deze mail zet je in ieder geval het volgende:
- Hoe vaak kunnen ze een mailing verwachten?
- Wat is de inhoud van de mailing? Is het een nieuwsbrief met algemeen nieuws of ontvangen ze aanbiedingen?
- Bevat de nieuwsbrief nieuws of aanbiedingen van andere partijen? Dan moet je hier apart toestemming voor vragen (hostmailings).
- Ben je van plan de mailadressen te verkopen aan andere organisaties? Geef dit dan ook expliciet aan in de mail.
De AVG privacywetgeving gaat verder
Het antwoord op de vraag: mag ik mijn klanten nog mailen is dus ja, als het bestaande klanten zijn, als ervoor gezorgd hebt dat je toestemming hebt én als de mail een opt-out mogelijkheid bevat. Maar houd er rekening mee dat er nog veel meer moet gebeuren om te voldoen aan de nu geldende AVG privacywetgeving. Lees hiervoor onder andere het artikel ’10 tips om goed voorbereid te zijn op de AVG privacywetgeving’.
Houd er rekening mee dat het bovenstaande niet volledig is en we raden je aan (juridisch) advies in te winnen over de precieze implicaties van de AVG privacywetgeving voor uw bedrijf.
Neem gerust contact op als je nog vragen hebt.