Al jaren klagen winkeliers over verlies van omzet aan concurrenten op internet. Bol.com, Zalando, Wehkamp en al die andere megawebwinkels, die kunnen wij niet overtreffen, horen wij regelmatig. Maar webwinkels zijn niet uniek. Ze nemen gewoon de ruimte in die wij ze bieden.

Gelukkig begint door te dringen, dat er voor ‘gewone’ winkeliers ook omzet te halen is op het web. Webwinkelen is een groeikans voor de detailhandel. Maar die weten we nog niet effectief te benutten. Waarom niet?

Daar zijn verschillende redenen voor te geven:

  • We zijn onbekend met de mogelijkheden
  • We kijken niet verder dan onze voordeur
  • We vinden het moeilijk
  • We vinden de kosten te hoog
  • We zijn thuis op Aantrekkingskracht, Stopkracht en Verkoopkracht en niet op E-commerce
  • We zien door de bomen het bos niet

Dat kan allemaal een rol spelen, maar het is ook een kwestie van mentaliteit. Laatst spraken wij een nieuwe ondernemer die een modezaak ging beginnen. Wij hadden het niet over de kosten van de voorraad, maar over de inrichting.

Aantrekkingskracht, Stopkracht en Verkoopkracht was goed in het concept verwerkt, en aan duurzaamheid was ook gedacht. Kosten begroot rond de 90.000 euro. In het business plan was ook E-commerce opgenomen: 30% omzet moet uit internet komen en 70% uit de fysieke winkel.

Maar hoe haal je 30% omzet uit het online kanaal?

Winkeliers zullen hun hele visie en de aansturing van hun bedrijf moeten veranderen om hun doel te bereiken. Vroeger waren er alleen fysieke winkels en speciaalzaken waren moeilijk te vinden. Tegenwoordig is iedereen aanwezig en eenvoudig vindbaar op internet. Klanten willen op elk gewenst moment iets kunnen kopen.

Daarvoor hoef je niet 24 uur per dag de winkel open te hebben. Het gaat erom dat jouw producten 24/7 te koop moeten zijn en binnen 24 tot 48 uur geleverd worden. Dat is wat de klant wil.