Het Tussentijds Hilversum project identificeert de leegstaande gebouwen in het stadscentrum en zorgt voor hun tijdelijke verhuur volgens het pop-up principe. Dit kan variëren van enkele dagen voor een evenement, projectgericht gebruik voor enkele weken tot een maand of twee, of een conceptuele invulling voor een periode van een half jaar of meer.

Creatieve ondernemers vullen de tijdelijk beschikbare winkelpanden in. Dit concept biedt ontwerpers, kunstenaars, designers en andere creatieve ondernemers de kans om hun product of dienst onder gunstige voorwaarden te ‘testen’ bij het winkelend publiek. Zo vergroten we de diversiteit van het winkelaanbod en zorgen we voor (nieuwe) bezoekers. Een springplank voor potentiële (startende) creatieve ondernemers als onderdeel van het offensief tegen de leegstand in het winkelgebied.

De gemeente Hilversum is actief betrokken bij gesprekken over de invulling en werkt mee aan veranderingen in (voormalige) aanloopstraten. Zo voorkomen we gezamenlijk dat panden in binnenstad leegstaan en zorgen we voor een beter aanzicht.

Dankzij het project Tussentijds Hilversum zijn onlangs overeenkomsten gesloten voor drie panden, gelegen in de Bussumerstraat en op het Wagenmakersplein.

Wij zijn altijd geïnteresseerd in tijdelijke kwalitatieve winkelinvulling, bijvoorbeeld een webwinkel die 2 maanden fysiek wil gaan, brandstores, winkels die op een B locatie zitten en wel eens meerdere maanden fysiek op een A1 locatie willen zitten etc.

Voorbeelden van pop up stores en tijdelijk invulling in Hilversum zijn:

Santa’s Outlet Store Hilversum (NL)

Kerstartikelen.nl heeft speciaal voor de feestmaanden tijdelijk een gigantische outlet geopend in Hilversum met allerlei kerstartikelen.

Locatie pop up store:

Winkelcentrum Hilvershof B14

Website: www.kerstartikelen.nl

watMooi

watMooi heeft 70 dagen lang een tijdelijke winkel in Hilversum betrokken. Hier konden klanten voor  100% groene vrouwen fashion terecht.

Locatie Mooi pop up store:

Gooise Brink Hilversum
Kerkbrink, Kerkstraat 63-41

Website: www.watMooi.nl

Overzicht tijdelijke invulling van panden:

Hilversum heeft een vooraanstaande positie in het Gooi en de Vechtstreek. Het is met 85.000 inwoners de grootste gemeente in de regio. De Mediastad van Nederland is regionaal gezien een zwaargewicht in economie en cultuur, en op het gebied van voorzieningen in onder meer zorg en onderwijs.

Dit beeld zien we ook terug in de cijfers over het winkelen in de regio. Als het gaat om Dagelijkse Artikelen had Hilversum Centrum in 2011 een omzet van 52 miljoen euro. Alleen Bussum Centrum scoorde hoger, met een omzet van 67 miljoen euro. Maar als we Hilversum Kerkelanden (49 miljoen euro) bij het centrum van de Mediastad zouden optellen, zien we dat de totale omzet in de gemeente regionaal de hoogste is.

Voor de Niet-Dagelijkse Artikelen is dit plaatje nog duidelijker, daar gaat Hilversum Centrum alleen aan kop met een omzet in 2011 van 152 miljoen euro. De nummer twee in deze lijst is Bussum, met 68 miljoen euro.

Leegstand is uiteraard ook in Hilversum aan de orde. De gemeente heeft een Programma Aanpak Leegstand ontwikkeld. Onderdeel daarvan is een Monitor, die de leegstand in kaart brengt. Verder zijn er gerichte plannen voor verschillende gebieden in de gemeente, wordt er samengewerkt met ondernemers en vastgoedsector. Ook ontwikkelt de gemeente Hilversum een structuurvisie om de leegstand terug te dringen.

Online Exposure heeft goede contacten met de gemeente Hilversum. Juist de samenwerking tussen ondernemers, verhuurders, relevante organisaties en de (plaatselijke) overheid stelt ons in staat om u een unieke dienstverlening en ondersteuning te bieden.

Neem voor meer informatie contact met ons op.

In de binnenstad ontkomt geen enkel gebied aan de crisis’, schreef de Hilversumse wethouder van economische zaken Jan Rensen bij de Monitor Leegstand na het tweede kwartaal van 2013. En het is waar, ook in Hilversum staan winkelpanden leeg. Overigens blijkt uit diezelfde Monitor dat de leegstand al enige tijd stabiel is op ongeveer 6 procent.

De gemeente verwacht dat de situatie zal verslechteren, doordat een aantal huurcontracten in 2013 afloopt. Dat treft onder meer de Gooische Brink. Wij begrijpen de zorg van de gemeente, maar signaleert tegelijkertijd tal van positieve ontwikkelingen.

De horeca bijvoorbeeld, die van groot belang is voor de Groest en directe omgeving, heeft een aantal mooie impulsen gekregen. Zo is het Wapen van Hilversum overgenomen en verbouwd en zijn er ook vernieuwingen in de Leeuwenstraat en aan de ‘s-Gravelandseweg.

Hetzelfde geldt voor het winkelgebied in het centrum. Een kleine greep uit recente ontwikkelingen: Yisk op de Zeedijk, Van Dahl
(herenmode ) in de Schoutenstraat, Run2Day aan de ‘s-Gravelandseweg en de succesvolle tijdelijke invulling van panden in bijvoorbeeld de Gooische Brink.

Online Exposure ziet leegstand dan ook niet als een bedreiging, maar als een kans die we samen met de betrokken partijen willen aangrijpen. Samen maken we nieuwe (winkel)concepten, realiseren we nieuwe vormen van financiering en huurcontracten, marketing en e-commerce, en ontwikkelen we een plan van aanpak voor duurzame gebiedsverbetering.

Geïnteresseerd in de unieke mogelijkheden om deze kansen te pakken? Neem dan contact met ons op.