Spam

De podcast trend: hoe maak je een podcast?

Het aantal mensen dat naar podcasts luistert neemt gestaag toe. Ze worden beluisterd tijdens de autorit of treinreis naar het werk, of net voordat ze gaan slapen. Volgens MarketingTribune luisteren tegenwoordig zelfs meer dan 2,2 miljoen Nederlanders naar podcasts. Podcasts over diverse onderwerpen, bijvoorbeeld online marketing of mindfulness, zijn beschikbaar. Daarnaast kan een podcast voor bedrijven een effectief hulpmiddel zijn om hun doelgroep te bereiken. Maar wat houdt een podcast precies in en hoe kan iemand zelf een podcast maken?

Wat is een podcast?
De term podcast bestaat sinds 2004. Het is destijds bedacht als combinatie van de termen iPod en broadcast (Engelse term voor ‘uitzenden’). Maar tegenwoordig kun je niet alleen met iPods, maar met alle telefoons, tablets en laptops podcasts beluisteren. Het zijn audio uitzendingen waarbij het de geluidsbestanden op aanvraag worden aangeboden. podcasts zijn te beluisteren via speciale apps voor zowel iOS als Android zoals Google podcasts, iTunes, Spotify, Stitcher en Overcast. Je kunt jezelf abonneren op bepaalde podcasts zodat je iedere keer een melding krijgt zodra er een nieuwe podcast online staat.

Een podcast maken voor je bedrijf
Het maken van podcasts staat nog redelijk in de kinderschoenen als marketingkanaal, maar dat betekent niet dat je hier nog geen gebruik van kan maken. Je kunt er juist nog volop mee experimenteren. Denk eens na of je over jouw product, merk of onderwerp een podcast kunt maken. Als je zelf geen podcast wilt maken, kun je ook denken aan mogelijkheden voor het sponsoren van bestaande podcasts of het inzetten van een commercial voor of na een podcast.

Aan de slag met een podcast
Maar hoe maak je een podcast? Start met het bedenken van een onderwerp. Het zou nog beter zijn om meteen na te denken over een reeks. Denk aan een how-to of interessante trends in het vakgebied. Of ga de interactie aan met je doelgroep en beantwoord vragen die ze bijvoorbeeld kunnen stellen via LinkedIn. Maak het in ieder geval niet te commercieel, het moet wel interessant blijven.

Het opnemen van de podcast
Denk voordat je gaat opnemen goed na over de lengte van je podcast. Een podcast mag best wat langer duren, van 15 minuten tot een uur. Voor het opnemen en editen van de podcast heb je de juiste apparatuur en software nodig. Het opnemen kan met je telefoon, maar de beste kwaliteit krijg je met een aparte microfoon. Voor het bewerken van een podcast is Audacity een handig programma.

Het verspreiden van je podcast
En de volgende stap na het maken van de podcast… Het verspreiden van je podcast. Je kunt de podcast aanbieden op je eigen website of je kunt een samenwerking aangaan met een van de bekende platforms waar podcasts te beluisteren zijn. En natuurlijk kun je mensen attenderen aan je podcast via LinkedIn en/of Facebook.

Hulp nodig met het maken van een podcast?
Bij het maken van een podcast komt natuurlijk nog veel meer kijken dan hierboven staat. Ook als het gaat om de technische implementatie van een podcast op je website. Online Exposure staat klaar om je te helpen bij het maken van een podcast. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.