Het is belangrijk dat u de juiste winkelomgeving kiest voor uw onderneming, dit is de volgende cruciale stap die u moet nemen. Daarom is een grondig vooronderzoek absoluut noodzakelijk. Het is niet alleen belangrijk voor uw bedrijfsplan, maar ook voor het kiezen van de locatie van de winkel.

Maar waar haalt u de juiste informatie vandaan en hoe komt u tot de beste winkellocatie?

Voor een startende ondernemer zijn dit vaak lastige vragen. Wanneer u weet waar u moet zoeken, is veel informatie te vinden op internet. Heel veel gegevens zijn bekend, alleen hebt u er niet altijd direct toegang toe. U zult zich dus in eerste instantie breed moeten oriënteren en vandaar uit, moeten inzoomen op een specifiek winkelgebied.

Relevante vragen bij die oriëntatie zijn:

  • Wie is mijn doelgroep en is die vertegenwoordigd in dit gebied?
  • Ben ik uniek?
  • Is mijn winkelgebied uniek?
  • Hoe is de diversiteit?
  • Hoe sterk is de winkelstraat/winkelgebied?
  • Welk onderscheidend karakter heeft de winkelstraat/winkelgebied?
  • Is er een collectief?
  • Hoe ziet de social media inzet van het collectief eruit?
  • Welke ontwikkelingen vinden er plaats?
  • Wat is de leeftijd van de winkels in mijn omgeving?
  • Welke unieke winkels zijn er en is er een relatie met mijn doelgroep?
  • Hoeveel percentage Omzet ga ik behalen met de fysieke winkel en hoeveel met internet?
  • Internet omzet verlaagt je break even! Hoe pak ik dit aan?
  • Hoe sterk is mijn winkelgebied op internet?
  • Hoe is het Service Level Agreement (SLA) van de gemeente in mijn gebied?
  • Welke activiteiten vinden er plaats en heeft dat ook een relatie met mijn doelgroep?

Dit zijn nog maar enkele vragen rond een winkelstraat en of winkelgebied. Ons advies is dan ook om u ook hierop goed te oriënteren en niet alleen op het openen van de winkel. Wanneer alle drie de onderdelen hieronder voor elkaar zijn, dan is uw kans van slagen het grootst:

  • De performance van het gebied
  • De winkel op internet, met een webshop en social media
  • De fysieke winkel

Durft u de stap naar een fysieke locatie niet direct te nemen, zet dan eerst een website op en laat ons u hierbij helpen.

Neem contact met ons op voor advies en/of vragen en blijf op de hoogte van het laatste nieuws over winkelpanden en internet.