nieuwe marketing tips

Op zoek naar nieuwe marketing tips?

We geven je zes argumenten om relatiegeschenken op te nemen in je marketingstrategie.

 

Bedrijven investeren veelvuldig in marketing om hun commerciële doelen op een zo efficiënt mogelijke manier te behalen. Dit kan betekenen dat men investeert in offline marketing, zoals banners en abriposters, en in online marketing, zoals SEO of social mediacampagnes. De slimme ondernemer denkt echter verder dan alleen deze voor de hand liggende marketingvormen en het verstrekken van een opdracht en betalen van de factuur. Hij of zij zoekt tevens naar andere vormen om onder de aandacht te komen en denkt bovendien ook aan relatiebeheer. Heb je wel eens aan relatiegeschenken gedacht?

 

Het belangrijkste doel van marketing is het behalen van omzetdoelen en je omzet continu te verhogen. In dat kader is het belangrijk om een herinnering achter te laten bij potentiële klanten, zodat zij uiteindelijk over gaan tot een aankoopmoment. Daarnaast wil je dat een zakelijke klant of opdrachtgever – voor het gemak zakenrelatie te noemen – gelukkig is, want dan rent men net een paar stappen harder. Het is dus belangrijk om een goede relatie te onderhouden, wat je extra kunt stimuleren door te werken met relatiegeschenken. Behaal je marketingdoelen eerder door top of mind bij je doelgroep consument te blijven én verhoog je omzet door partners die aan jouw doelen bijdragen extra happy te maken.

 

Wij hebben 6 redenen voor relatiegeschenken voor je op een rij gezet.

 

1. Relatiegeschenken zorgen voor een mooie herinnering

Iedereen waardeert het om een geschenk te krijgen en dit is zakelijk niet anders. Een fysiek cadeau ontvangen getuigt van waardering van de gever en vormt een veel meer memorabel moment dan een bedankmailtje of appje. Het brengt enthousiasme met zich mee. Nu komen relatiegeschenken in vele vormen en maten – waarover dadelijk meer – maar van ludieke mokken en gepersonaliseerde pennen tot T-shirts en keycords, de ontvanger blijft deze vaak nog tijdenlang gebruiken. Zo blijf jij langer onder de aandacht! Dit geldt natuurlijk ook voor relatiegeschenken richting potentiële kopers. Gooi bij relevante evenementen eens jouw flyer en pennen in goodiebags.

2. Relatief goedkope marketing

Relatiegeschenken hoeven dus niet alleen maar een mooi cadeau te zijn voor je zakenrelatie, maar ook voor consumenten. Sta je op een beurs? Geef mensen zoals net genoemd een pen – zeer effectief want wordt altijd gebruikt – met jouw logo erop, en men vergeet je niet. Dit kan je al slechts een paar cent per pen kosten en heeft veel meer impact dan vele andere vormen van marketing. Wil je een pen geven aan een zakenrelatie, opteer dan voor een luxere variant. Bijvoorbeeld een mooie vulpen.

3. Psychologisch mechanisme

Het derde punt in ons rijtje van 7 redenen om relatiegeschenken toe te voegen aan jouw marketingplan vorm eigenlijk de kern. Bij het geven van een dergelijk geschenk treedt namelijk de regel van wederkerigheid in werking. Dit psychologische mechanisme betekent niets anders dat iemand die iets krijgt, het gevoel ontwikkelt om iets terug te moeten doen. Ofwel een stapje harder voor je lopen of overgaan tot aankoop.

4. Talloze mogelijkheden voor relatiegeschenken

Je kunt tegenwoordig alle kanten op met relatiegeschenken. Er zijn letterlijk duizenden interessante opties die je kunt inzetten met een gepersonaliseerde look. Dit is mede omdat de bedrukkingstechnieken van vandaag zo geavanceerd zijn, dan bijna alles kan worden voorzien van jouw branding. Van graveren tot laseren, en van monocolor tot full colour, elke plek op een mooi relatiegeschenk kun je voorzien van jouw logo en een boodschap.

5. Vergeet je belangrijkste relaties niet

We zijn niet bang dat je jouw belangrijkste relatie overslaat, maar willen je er wel op wijzen dat dit bedrijf en desbetreffende persoon een extra fraai relatiegeschenk krijgen. Overstijgen deze relaties zichzelf en werk je al jaren met ze samen, dan mag je ze periodiek zeker een exclusief relatiegeschenk geven als bedankje. In feite is dit weer een marketinginvestering, zoals eerder uitgelegd bij punt 3.

6. Vergeet je eigen medewerkers niet

De mensen binnen jouw bedrijf zijn je zakelijke familie. Waar de externe partners je neven en nichten zijn, daar zijn de medewerkers jouw kinderen. Sla je jouw kinderen over tijdens cadeautjestijd? Natuurlijk niet. Voorzie ook hen zo nu en dan van iets tastbaars waar ze wat aan hebben, en investeer op die manier in hun tevredenheid en dus loyaliteit.

Welke van deze 6 redenen voor relatiegeschenken hebben jou overtuigd?